SWSA

Misschien wel het belangrijkste advies bij het ouder worden: zorg dat u in beweging blijft! En wandelen past perfect in dit advies. En dan hebben we het over een half uurtje wandelen, maar ook sportief wandelen en zelfs Nordic Walking. Stannah schreef hierover in de “Sport voor Ouderen Gids”. Hieronder zetten we kort op een rijtje waarom wandelen zo veel voordelen heeft voor onze gezondheid en waarom het belangrijk is om als senior te blijven wandelen.

De voordelen van wandelen
Het maakt niet uit of u kiest voor rustig of sportief wandelen. Alle wandelvormen hebben namelijk vele voordelen voor de gezondheid. Bent u op leeftijd en overweegt u (vaker) te gaan wandelen in de buitenlucht? Deze voordelen zal dit u bieden:

- Wandelen verbetert de gezondheid van het hart,
- kan pijn verlagen (bijvoorbeeld bij artritis),
- vermindert stress,
- verbetert het humeur,
- en houdt de bloeddruk laag.

Ook niet onbelangrijk: door regelmatig te wandelen zult u essentiële spierkracht opbouwen. Hierdoor versterkt u uw evenwicht en staat u letterlijk steviger in uw schoenen. Naast het aanschaffen van handige sta-op meubels, een praktische inloopdouche, een toekomstbestendige traplift en het monteren van voldoende steunpunten in huis, is regelmatig wandelen daarom een uitstekend valpreventiemiddel!

Wat heeft u nodig om te wandelen?
Wandelen is een toegankelijke sport, hier is niet veel voor nodig. Wel is het belangrijk dat u goede schoenen draagt die als gegoten zitten. Goede schokdemping en ondersteuning is hierbij cruciaal, net als een diepere profielzool met voldoende grip. Ook is het handig om kleding te dragen met voldoende laagjes, zodat u gemakkelijk iets uit kunt trekken wanneer het warm wordt. Denk ook aan een zonnebril en pet in de zomermaanden. Een flesje water is ook verstandig, zeker wanneer het warm is.

Blessures voorkomen: zo doet u dat
Helaas zit er soms ook een keerzijde aan sporten, namelijk het oplopen van eventuele blessures. Ook wanneer het op wandelen aankomt, kan dit gebeuren. Gelukkig kunt u maatregelen treffen om dit te voorkomen. Wees vooral voorzichtig met de volgende punten:

Bouw het wandelen rustig op, zeker wanneer u het niet gewend bent om regelmatig te bewegen.
Zorg voor loopschoenen op maat.
Let op uw lichaamshouding. Kijk naar voren, en ga niet sloffen met een gebogen hoofd.
Zorg bij Nordic Walking dat u de juiste stoklengte heeft.

Doe mee aan wandelevenementen!
Wandelen is gezond, maar het kan daarnaast ook zeker gezellig zijn. Overweeg daarom eens om mee te doen aan een wandelevenement in de buurt. Meer weten? Klik hier voor ons evenementenoverzicht! Wilt u altijd op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Bron artikel: Stannah.nl